GA4 instellen
Ik kan voor u GA4 instellen, koppelen met de diverse andere Google producten en inrichten met conversies, doelgroepen en nog veel meer.
Google Analytics 4 is niet nieuw en werd zelf in oktober 2020 al aangekondigd. Wat wel binnenkort veranderd is het feit dat de “oude” Google Universal Analytics (UA) per 1 juli 2023 zal stoppen. Het is dus belangrijk dat er in bestaande accounts een GA4 property wordt aangemaakt. Indien men nu een nieuw account aanmaakt dan wordt er al standaard enkel nog een GA4 account aangemaakt. Een Google Analytics Universal property aanmaken kan wel nog maar moet echt expliciet worden aangevinkt. Opzicht is dit wel apart daar GA4 ook nog wel deels in de “ontwikkelingsfase” zit maar goed, GA 4 heeft ook wel wat voordelen en dat komt vooral omdat de manier van tracken flink is veranderd.
Enkele voordelen van nieuwe Google Analytics 4
Enkele voordelen van Google Analytics 4 ten opzichte van Google Analytics Universal zijn:
- Google Analytics 4 is meer privacy gericht;
- Google Analytics 4 gebruikt machine learning om inzichten te krijgen in het klant traject, op verschillende apparaten (cross-device) en platformen;
- Google Analytics 4 heeft verbeterde integraties met Google Ads voor optimale campagne prestaties;
Google Analytics 4 instellen
Enkele populaire diensten gerelateerd aan Google Analytics 4 instellen welke ook bij de basisinstallatie zijn inbegrepen:
- Google Analytics account aanmaken met een Google Analytics 4 property
- Google Analytics 4 instellingen goed zetten
- Instructies voor de Tag configuratie op de website aanleveren, of de implementatie verzorgen op de website (alleen in WordPress)
- Filters instellen, bijvoorbeeld o.b.v. de Ip-adressen van kantoor / werkplekken personeel
- Doelgroepen aanmaken o.b.v. websitebezoekers laatste 30, 14 en 7 dagen
- Events aanmaken
- Conversies aanmaken en instellen
- Koppeling Google Analytics 4 met Google Ads realiseren, indien van toepassing
- Koppeling Google Analytics 4 met Search Console
Google Analytics 4 Tag Manager
De GA4 Tag implementatie kan met een stukje code geregeld worden maar het allerbeste is eigenlijk om het via Google Tag Manager te doen. Zeker ook wanneer er sprake is van een webshop waarvan de enhanced e-commerce tracking ( acties als in winkelmand, uit winkelmand, etc.) belangrijk/interessant is om te tracken, dan wordt GTM wel een vereiste. Vanzelfsprekend kan ik hier ook mee helpen maar omdat het soms per website erg verschillend is hoe snel dit geregeld is, zijn bepaalde onderdelen als standaard dienst te bestellen maar andere diensten ook maatwerk o.b.v. nacalcullatie.
Overige diensten en maatwerk gerelateerd aan Google Analytics 4zijn:
- Google Tag Manager instellen
- Enhanced e-Commerce tracking inrichten in GA4 – maatwerk oplossing o.b.v. nacalculatie. (dit kan in 1,5 uur geregeld zijn indien er al een GTM account op de website zit en er geen plugins of andere onderdelen op de website zitten die de tracking blokkeren)
- Scroll diepte op pagina’s meten – maatwerk oplossing o.b.v. nacalculatie.
- Trigger aanmaken en data tracking instellen hoeveel % van een video wordt bekeken – maatwerk oplossing o.b.v. nacalculatie
Google Analytics 4 koppelen aan website
Meten is weten
Door Google Analytics 4 te koppelen aan een website geeft inzicht in het gebruik en de prestaties van een website. Door Google Analytics 4 goed in te stellen en correct te koppelen aan de overige Google producten, komt er veel informatie beschikbaar over de prestaties van de website op het internet.
Google Analytics 4 inrichten
Door Google Analytics 4 goed in te richten zorg ik dat alle instellingen in het Google Analytics 4 goed staan. Ik zorg dat er doelgroepen worden aangemaakt waarmee gerichte targetting (remarketing) mogelijk wordt in bijvoorbeeld Google Ads of Social Media marketing. Ik zorg dat de meest waardevolle acties (conversies) op de website correct worden ingesteld zodat ze ook gemeten worden. Waar gewenst regel ik ook nog meer en maatwerk is natuurlijk altijd mogelijk!
Doelen instellen Google Analytics 4
Ik kan de Google Analytics 4 events aanmaken en doelen instellen en/of optimaliseren. De meest waardevolle acties op een website worden ook wel conversies / doelen genoemd. Ik zorg dat deze correct worden ingesteld zodat ze ook gemeten worden in Google Analytics 4. Door in een contactformulier een redirect in te stellen na een succesvolle inzending naar een bedankt-pagina, kan het bezoek op deze pagina gemeten worden als conversie. Wil je ook graag het klikken op een telefoon- of e-mail link gaan meten? Dan is het handiger/beter om Google Tag Manager te gaan gebruiken en dan kan ik dat ook compleet inrichten.
Vragen of interesse? Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie.