Google Merchant Center aanmaken

595,00 excl. BTW

Ik kan Google Merchant Center account aanmaken, verifiëren, instellen en koppelen aan Google Ads.

Enkele voorbeelden van de uitgevoerde werkzaamheden zijn:

  • Google Merchant Center account aanmaken en inrichten
  • Product feed toevoegen en instellen
  • Koppeling Google Merchant Center met Google Ads
Artikelnummer: GMC0001 Categorie: Tags: , , , , ,

Google Merchant Center aanmaken, installeren en inrichten

Met de basis installatie van Google Merchant Center wordt er een Google Merchant Center account aangemaakt, bedrijfsprofiel en verzendprofiel ingesteld en gekoppeld aan Google Ads.

Enkele populaire diensten gerelateerd aan Google Merchant Center welke ook bij de basis installatie zijn inbegrepen:

  • Google Merchant Center account aanmaken, verifiëren, instellen en koppelen
  • Product (XML) Feed toevoegen en instellen
  • Koppeling Google Merchant Center met Google Ads

Zodra de Product Feed succesvol is ingelezen, wordt er een diagnose beschikbare. Hier staan eventuele afgekeurde producten met de reden van afkeur. Het probleem kan in de Product Feed zitten maar ook in het CMS systeem. Om dergelijke problemen en/of fouten op te lossen is altijd maatwerk.

Overige diensten en maatwerk gerelateerd aan Google Merchant Center zijn:

  • In Google Ads een (SMART) Shopping campagne aanmaken
  • Product Feed aanmaken in CMS. (enkel support in WordPress)
  • Product Feed analyse verbeterpunten, problemen en fouten

Merchant Center account aanmaken

Google Shopping haalt de informatie over de producten uit een Google Merchant Center account.

Google Merchant Center is het programma van Google waar alle product- en bedrijfsinformatie wordt opgehaald door Google Ads.

Eerst dient er een Google Merchant account te worden aangemaakt. Daar wordt dan de Product Feed vanaf de website (dagelijks, om het uur, etc.) ingelezen. Met de productinformatie, de bedrijfsgegevens (logo, huisstijl, etc.) en het verzendbeleid wordt er een Google Shopping ad aangemaakt.

Bedrijfsgegevens, logo, huisstijl, verzendmethodes, kosten en meer

Ik kan het gehele Merchant account instellen en alle info welke online beschikbaar is gebruiken.

Qua afbeeldingen ontvang ik graag 1 uitgelichte afbeelding en de logo bestanden in groot formaat. Er is ook een favicon nodig, indien deze niet beschikbaar is dan zal ik het logo gebruiken. Als daar teveel tekst in staat, wordt die wel vaker afgekeurd.

Alleen bij de verificatie van het telefoon is even contact nodig, de rest kan ik compleet inrichten.

Google Merchant Center feed

Feed ophalen van website, (periodiek) inlezen en koppelen aan Google Ads Shopping campagne.

De Product Feed dient te worden opgemaakt vanuit de webshop. Vaak zijn er wel aanpassingen benodigd in het CMS systeem. Op productniveau is bijvoorbeeld een EAN code (GTIN) een vereiste wat niet standaard in WooCommerce zit. De Product Feed maken kan het beste door de websitebouwer worden geregeld, daar hij/zij de website het beste kent en de eventuele installatie van plugins voor benodigde functionaliteiten zelf direct kan regelen. Kan de websitebouwer niet helpen, dan kan ik altijd kijken wat ik zou kunnen betekenen.

Als de Product Feed correct wordt opgemaakt dan dient deze te worden ingelezen in het Google Merchant Center. Dit kan handmatig maar ook op verschillende manieren geautomatiseerd. De meest gebruikte methode is het dagelijks laten fetchen/ophalen van de sitemap vanaf een URL.

Zodra de producten zijn ingelezen dan dient het Google Merchant Center account te worden gekoppeld aan een Google Ads Shopping campagne. Alle producten die zijn goedgekeurd, zullen in Ads Shopping worden getoond.

Producten afgekeurd? Ik kan helpen!

Let wel op: problemen en fouten oplossen in de feed is altijd maatwerk. Het kan zo opgelost zijn, of toch wel wat lastiger zijn. Ik kan hier geen indicatie vooraf voor aangeven, wel een schatting.

Google Shopping

Zodra de producten succesvol ingelezen worden worden ze gekeurd. Een eerste keuring na live gaan kan altijd even duren. Eenmaal goed gekeurd in Ads, zullen er weergaven, clicks en hopelijk snel verkopen gerealiseerd worden.

Het wordt dan een kwestie van periodiek optimaliseren. Instellingen (her)overwegen, budgetten en/of targets bijstellen. Periodieke productscan om met bepaalde vaste criteria, niet goed presterende producten te gaan uitsluiten. Na een bepaalde tijd kunnen de bestsellers worden gebundeld in een SMART campagne liefst zonder restricties qua budget en strategie. Hier zet je dan 75% van budget op en met overige 25% blijf je rest van het assortiment uit sorteren. Slecht presterend uit, goed presterend zo ongelimiteerd mogelijk laten doorlopen.

Ik kan helpen bij dit traject, meer informatie hier over vindt je Google Shopping optimaliseren.

Vragen of interesse? Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie.


 

Andere suggesties…