Google Ads uitbesteden
Wil je graag Google Ads uitbesteden? Dan help ik je graag!
Met bijna 15 jaar ervaring als gecertificeerd Google Ads specialist heb ik reeds vele ondernemers mogen helpen. Van ZZP-ers tot multinationals, regionaal actief of wereldwijd. Ik kan voor €5 per dag al mooie dingen regelen en ik stel dus ook geen vereisten wat betreft een minimum advertentiebudget.
Gedurende de opstart/overname fase van 100 dagen zal ik het Google Ads account inrichten, beheren en optimaliseren. Gedurende de 100 dagen zijn er periodieke checks, optimalisaties, updates en overleg. In de eerste weken meestal vaker dan in de laatste weken. Na 100 dagen evalueren we samen de kosten, prestaties. conversies, het aantal ontvangen interessante aanvragen en bevestigde opdrachten.
Na 100 dagen kunnen we samen bepalen of Google Ads een winstgevend kanaal is voor jouw dienst en/of product. Zo ja, dan kunnen we het vervolg gaan bespreken. Komen er diensten en/of producten bij? Moet het gebied groter worden wat getarget wordt of is er advertentiebudget beschikbaar om naamsbekendheid op te bouwen?
Enkele populaire diensten gerelateerd aan het pakket Google Ads uitbesteden welke zijn inbegrepen:
- Zoekwoorden onderzoek – rondom bedrijfsnaam, dienst en/of productgroep
- Google Ads account aanmaken (met een betaalprofiel) en inrichten
- Negatieve zoekwoorden en overige opties en tools instellen
- Search-campagne gericht op de bedrijfsnaam (branding)
- Search-campagne gericht op jouw meest winstgevende dienst of productgroep (leads scoren)
- Display remarketing / concurrentie campagne aanmaken (branding en leads scoren)
- Responsieve advertenties en extensies aanmaken
- Conversies aanmaken/importeren en instellen
- Koppeling maken met Google Analytics (indien beschikbaar)
- Koppeling maken met Google Search Console (indien beschikbaar)
- Koppeling maken met YouTube kanaal (indien beschikbaar)
Waarom een vast bedrag voor aanvang?
Heel simpel, ik weiger om aan die oplichtingspraktijken met lange contracten en maandelijkse hoge bedragen voor “onderhoud” mee te doen. In plaats van gedurende 12 maanden alle mogelijke optimalisaties in stapjes door te voeren en tussentijds dus advertentiebudget te verbrassen, zet ik direct alles goed, start ik (bij voorkeur) voorzichtig op en schaal ik op zodra het rendabel/interessant blijkt te zijn. Hierdoor wordt dus vanaf het begin direct advertentiebudget bespaard door met de juiste instellingen én tools te starten. Maar ook op de beheerkosten, welke al snel €400 per maand zijn bij een traditioneel marketingbureau, wordt aanzienlijk bespaard. Er zijn ook marketingbureaus die een vergelijkbaar bedrag vragen als opstartkosten, waarna er maandelijks dus ook nog een hoge bijdrage wordt gevraagd voor het beheer en de optimalisaties.
Met een vast bedrag voor aanvang weet ik, mits natuurlijk Google Ads ook een geschikt kanaal is voor jouw business, dat alle kosten voor de ondernemer ook worden terugverdiend. In sommige gevallen lukt mij dit al binnen de 100 dagen!
Meer informatie over Google Ads uitbesteden
Onder de tab Werkwijze kun je meer lezen over mijn werkwijze en de belangrijkste werkzaamheden die ik uitvoer gedurende een overname/opstart fase. Onder de tab Benodigdheden heb ik opgesomd welke informatie en acties benodigd zijn om alles te kunnen opstarten. Onder de tab Voorbeelden lees je meer over mijn ervaringen gerelateerd aan Google Ads uitbesteden als freelance Google Ads specialist.
Google Ads instellen, inrichten en optimaliseren.
Ik hanteer voor het overnemen van een bestaand Google Ads account of het opstarten van een nieuw Google Ads account een vast tarief. Iedere SEO of SEA opdracht begint met een zoekwoorden onderzoek om meer inzicht te krijgen in de populaire zoekwoorden combinaties, de aanwezige concurrentie en de te verwachten advertentiekosten. Daarna wordt het Google Ads account aangemaakt (indien nodig) en goed/logisch ingericht. Vervolgens heb ik enige tijd nodig om voldoende data te verzamelen waarna er periodiek geoptimaliseerd kan worden. Hoe snel dat gaat, hangt sterk af van het beschikbare budget.
Google Ads optimaliseren
Periodiek worden de zoektermen geëvalueerd welke tot een weergaven en eventueel een klik hebben geleid. Niet interessante/relevante zoekwoorden zullen worden uitgesloten, evenals niet goed presterende zoektermen. Op advertentieniveau zullen de slecht presterende advertenties worden uitgezet en nieuwe advertentie varianten worden aangemaakt op basis van de best presterende advertenties. Om ook echt goede beslissingen te kunnen maken is wel voldoende data nodig. Het is beter om een besluit te nemen op basis van 100 klikjes dan op basis van 10 klikjes. Natuurlijk heeft het dagelijks budget veel invloed op de hoeveelheid data welke er verzameld wordt maar in sommige gevallen ook de business. In een nichemarkt zitten vaak lager zoekvolumes waardoor het wat langer kan duren.
Voor de opstart/overname fase hanteer ik standaard een periode van 100 dagen. Gedurende deze periode is het beheer en de optimalisaties in het tarief opgenomen en na afloop van de 100 dagen zullen we gezamenlijk de prestaties evalueren. Daarna zit je nergens aan vast en staat het Google Ads account gewoon goed ingesteld en heb je de garantie dat er geen geld verbrast wordt door incorrecte/onlogische instellingen.
Google programma’s
Om van alle functies in Google Ads optimaal gebruik te kunnen maken en om uiteindelijk ook succesvol te kunnen gaan optimaliseren, zijn koppelingen met diverse Google programma’s nodig. Indien deze Google accounts er nog niet zijn, of beter ingesteld moeten worden dan kan ik dat ook verzorgen. Let wel op, deze werkzaamheden zitten niet in het pakket Google Ads uitbesteden.
Ik kan voor Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager en Google Mijn Bedrijf een account aanmaken, optimaliseren en diverse standaard en maatwerk diensten uitvoeren. Zijn er nog helemaal geen Google programma’s aangemaakt? Dan heb ik deze 4 belangrijkste Google programma’s qua basis instellingen om succesvol te kunnen adverteren, in het pakket Google Basis gebundeld.
Indien gewenst kan ik ookoptimaliseren, een Google Merchant Center account aanmaken en inrichten voor Google Shopping, of een Youtube account koppelen in Google Ads. Voor een compleet overzicht van alle diensten gerelateerd aan de diverse Google programma’s, klik hier.
Wil je ook meer rendement uit Google Ads halen?
Vaak met kleine, simpele aanpassingen kunnen de prestaties enorm verbeteren.
Het bovenstaande overzicht zijn de prestaties van een webshop welke ik geruime tijd heb begeleid. In het overzicht zie je de prestaties van de eerste 12 maanden van de samenwerking in vergelijking met de 12 maanden daarvoor. Met €505 minder kosten is er ruim €23.000 meer omzet gegenereerd.
Heb je zelf ook het gevoel dat er meer uit Google Ads gehaald kan worden, of zijn er vragen en/of opmerkingen? Dan mag je altijd contact met mij opnemen. Met alle plezier scan ik het Google Ads account waarna ik precies kan aangeven waar er direct mee gescoord kan worden en wat er de komende maanden verbeterd kan worden om de ROAS te verhogen, oftewel de Return On Ad Spend verhogen. ROAS = wat levert mij iedere €1 advertentiekosten op. Bij deze webshop is de ROAS van €4,53 naar €9,12 gegaan.