Google Ads uitbesteden
Wil je graag Google Ads uitbesteden? Dan help ik je graag!
Met ruim 10 jaar ervaring als gecertificeerd Google Ads specialist heb ik reeds vele ondernemingen mogen helpen. Van ZZP-ers tot multinationals, regionaal actief of wereldwijd. Ik kan voor €1 per dag al mooie dingen regelen en ik stel geen vereisten wat betreft een minimum advertentiebudget.
Met de basisinstallatie van Google Ads uitbesteden wordt er een Google Ads account aangemaakt, compleet ingericht en gekoppeld aan de overige Google programma’s.
Enkele populaire diensten gerelateerd aan Google Ads welke zijn inbegrepen:
- Account aanmaken (met een betaalprofiel) en inrichten
- Negatieve zoekwoorden en overige opties instellen
- Advertenties en extensies aanmaken
- Conversies aanmaken/importeren en instellen
- Koppeling maken met Google Analytics
- Koppeling maken met Google Search Console
- Zoekwoorden onderzoek – algemeen
- Display Remarketing campagne aanmaken (indien gewenst)
Google Ads instellen, inrichten en optimaliseren.
Ik hanteer voor het overnemen van een bestaand Google Ads account of het opstarten van een nieuw Google Ads account een vast tarief. Iedere SEO of SEA opdracht begint met een zoekwoorden onderzoek om meer inzicht te krijgen in de populaire zoekwoorden combinaties, de aanwezige concurrentie en de te verwachten advertentiekosten. Daarna wordt het Google Ads account aangemaakt (indien nodig) en goed/logisch ingericht. Vervolgens heb ik enige tijd nodig om voldoende data te verzamelen waarna er periodiek geoptimaliseerd kan worden. Hoe snel dat gaat, hangt sterk af van het beschikbare budget.
Google Ads optimaliseren
Periodiek worden de zoektermen geëvalueerd welke tot een weergaven en klik hebben geleid. Niet interessante/relevantie zoekwoorden zullen worden uitgesloten. Op advertentie niveau zullen slecht presterende advertenties worden uitgezet en nieuwe varianten worden aangemaakt op basis van de best presterende advertenties. Om ook echt goede beslissingen te kunnen maken is wel voldoende data nodig. Het is beter om een besluit te nemen op basis van 100 klikjes dan op basis van 10 klikjes. Natuurlijk heeft het dagelijks budget veel invloed op de hoeveelheid data welke er verzameld wordt maar in sommige gevallen ook de business. In een nichemarkt zitten vaak lager zoekvolumes waardoor het wat langer kan duren.
Voor de opstart/overname fase hanteer ik standaard een periode van 100 dagen. Gedurende deze periode is het beheer en de optimalisaties in het tarief opgenomen en na afloop van de opstart/overname fase zal ik een 100 dagen Analyse opstellen. Daarna zit je nergens aan vast en staat het Google Ads account goed ingesteld.
Meer informatie over Google Ads uitbesteden
Onder de tab Werkwijze kun je uitgebreid lezen over mijn werkwijze en de werkzaamheden die ik uitvoer gedurende een overname/opstart fase. Onder de tab Werkzaamheden heb ik overzichtelijk uitgewerkt welke werkzaamheden standaard zijn inbegrepen. Onder de tab Benodigdheden heb ik opgesomd welke informatie benodigd is om alles te kunnen regelen. Onder de tab Ervaringen lees je meer over mijn ervaringen gerelateerd aan Google Ads uitbesteden als freelance Google Ads specialist.
Google programma’s
Om van alle functies in Google Ads gebruik te kunnen maken en om uiteindelijk ook succesvol te kunnen gaan optimaliseren, zijn koppelingen met diverse Google programma’s nodig. Indien deze Google accounts er nog niet zijn, of beter ingesteld moeten worden dan kan ik dat verzorgen.
Ik kan voor Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager diverse standaard en maatwerk diensten uitvoeren. Moet alles nog geregeld worden? Dan heb ik dat qua basis instellingen, om optimaal te kunnen adverteren, een pakket samengesteld van 10 uur.
Indien gewenst kan ik ook Google Mijn Bedrijf optimaliseren, een Google Merchant Center account aanmaken en inrichten voor Google Shopping, of een Youtube account koppelen in Google Ads. Voor een compleet overzicht van alle diensten gerelateerd aan de diverse Google programma’s, klik hier.
Wil je ook meer rendement uit Google Ads halen?
Vaak met kleine, simpele aanpassingen kunnen de prestaties enorm verbeteren.

Het bovenstaande overzicht zijn de prestaties van een webshop welke ik inmiddels ruim een jaar heb begeleid. In het overzicht zie je de prestaties van de eerste 12 maanden van de samenwerking in vergelijking met de 12 maanden daarvoor. Met €505 minder kosten is er ruim €23.000 meer omzet gegenereerd.
Heb je zelf ook het gevoel dat er meer uit Google Ads gehaald kan worden, of zijn er vragen en/of opmerkingen? Dan mag je altijd contact met mij opnemen. Met alle plezier scan ik het Google Ads account waarna ik precies kan aangeven waar er direct mee gescoord kan worden en wat er de komende maanden verbeterd kan worden om de ROAS te verhogen, oftewel de Return On Ad Spend verhogen. ROAS = wat levert mij iedere €1 advertentiekosten op. Bij deze webshop is de ROAS van €4,53 naar €9,12 gegaan.
Werkwijze
Voorbereiding
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Tag Manager
- Google Mijn Bedrijf
- Zoekwoorden Onderzoek
Google Ads opstarten
- Google Ads aanmaken
- Google Ads inrichten
- Google Ads optimaliseren
Google Ads beheer en optimalisaties
Gedurende de eerste weken zit ik geregeld in het Google Ads account. Dit is vooral om goed in de gaten te houden of er geen advertentiebudget verspild wordt maar bijvoorbeeld ook om tijdig aan de knoppen te draaien indien er opgeschaald kan worden binnen het afgesproken budget. Vanzelfsprekend komen er gedurende deze eerste weken ook nieuwe vragen en wensen naar boven. Na verloop van tijd staat alles steeds beter ingericht en ingesteld en zal de frequentie van de optimalisaties en het contact minder worden. Vanzelfsprekend hou ik wel dagelijks alle actieve accounts in de gaten maar voor sommige beslissingen is simpelweg meer data gewenst om op te sturen.
Evaluatie
Na afloop van iedere kalendermaand verstuur ik standaard een rapportage vanuit Google Analytics met daarin de prestaties van de website, eventueel ook van de webshop en van Google Ads. Bij iedere nieuwe relatie wordt er na afloop van de overname/opstart fase ook een 100 dagen analyse met conclusie verstuurd o.b.v. van de prestaties en de doelstellingen.
Voorbereiding
Google Analytics instellen
Meten is weten
Google Analytics geeft inzicht in de prestaties van de website zelf. Door Google Analytics goed in te stellen en correct te koppelen aan de overige Google producten, komt er veel informatie beschikbaar gerelateerd aan de prestaties van de website.
Indien nog niet geregeld dan zorg ik dat alle instellingen in het Google Analytics goed staan. Ik zorg dat er verschillende weergaven worden gemaakt, gefilterd en ongefilterd. Ik zorg dat er doelgroepen worden aangemaakt waarmee gerichte targetting mogelijk wordt in Google Ads. Ik zorg dat de meest waardevolle acties (conversies) op de website correct worden ingesteld zodat ze ook gemeten worden. Ik maak een standaard rapportage aan welke op de eerste dag van een nieuwe maand wordt verstuurd. Waar gewenst regel ik ook nog meer en maatwerk is natuurlijk altijd mogelijk. Meer informatie over de mogelijkheden en meerkosten vindt je hier.
Google Search Console koppelen
Hoe ervaren de zoekmachines de website
Google Search Console geeft meer inzicht in hoe de zoekmachines een website ervaren. Door Google Search Console goed in te stellen en correct te koppelen aan Google Analytics en Google Ads wordt er interessante informatie zichtbaar in deze Google producten. Bijvoorbeeld, welke zoekopdrachten hebben websitebezoekers gebruikt alvorens ze op de website zijn uitgekomen en wat is de gemiddelde positie van de website voor bepaalde zoekopdrachten.
Indien nog niet geregeld dan zorg ik dat alle instellingen in het Google Search Console goed staan. Ik zorg dat de diverse domeinen (http, https, www. etc.) worden aangemaakt, of ik zorg voor een domein verificatie. Ik zorg dat de sitemap van de website wordt ingesteld waardoor de zoekmachines de website gemakkelijker kunnen crawlen. Ik zorg dat Google Search Console correct wordt gekoppeld in Google Analytics en in Google Ads. Meer informatie over de mogelijkheden en meerkosten vindt je hier.
Google Tag Manager instellen
Dé manier om de Google Analytics tracking te regelen
Google Tag Manager geeft meer controle over de tracking op de website. Soms zijn er wel eens problemen met het tracken van de omzetten van de webshop of is het wenselijk om het klikken op bepaalde linkjes op de website te meten. Door een Google Tag Manager account aan te maken kan dit allemaal op één plek geregeld worden. De implementatie van Google Tag Manager is in verschillende CMS systemen vaak zo handmatig geregeld en kan door gebruik te maken van een plugin nog sneller geregeld worden.
Indien nog niet geregeld dan zorg ik dat alle instellingen in Google Tag Manager goed staan. Ik zorg dat de juiste tags worden aangemaakt zodat ook alle acties (events) worden gemeten in Google Analytics. Ik verzorg indien gewenst de correcte implementatie van Google Tag Manager op de website en controleer vervolgens of ook alles naar wens gemeten wordt in Google Analytics. Meer informatie over de mogelijkheden en meerkosten vindt je hier.
Google Mijn Bedrijf koppelen
Google Mijn Bedrijf is de bedrijfsvermelding rechtsboven in Google met handige links naar de website, een adres met koppeling naar Google Maps, een knop om direct te kunnen bellen en dé plek om reviews te verzamelen.
Indien nog niet geregeld dan zorg ik dat op de Google Mijn Bedrijf pagina alles goed wordt ingesteld voor een maximale (lokale!) vindbaarheid. Ik zorg dat het Google Mijn Bedrijf account wordt gekoppeld aan Google Ads en maak op account niveau een locatie extensie aan zodat het adres en het telefoonnummer zichtbaar wordt in de advertenties. Meer informatie over de mogelijkheden en meerkosten vindt je hier.
Zoekwoorden Onderzoek
Met een zoekwoorden onderzoek komt er meer inzicht in de meest populaire zoekwoorden combinaties, de aanwezige concurrentie en de te verwachten advertentiekosten voor een plaatsing boven alle natuurlijke zoekresultaten en de verwachtte kosten per klik voor een nummer 1 positie.
Iedere SEO en SEA opdracht begint bij mij met een zoekwoorden onderzoek en is standaard inbegrepen bij Google Ads uitbesteden. Je wilt immers wel weten waar jouw doelgroep naar zoekt. Daarnaast kunnen er soms flinke verschillen ontstaan in de zoekvolumes en de advertentiekosten door de volgorde van de zoekwoorden. Huis Verkopen is populairder en duurder dan Verkopen Huis. Het kan soms een strategie zijn om juist voor de goedkopere varianten te gaan met minder volumes. Bijvoorbeeld als het budget beperkt is, of er gedurende een opstartfase heel “breed” getarget moet worden.
Google Ads – Opstarten
Google Ads account aanmaken
Zodra de voorbereidingen zijn geregeld zal ik een Google Ads account aanmaken. Dit begint met een betaalprofiel aanmaken en vervolgens ga ik alle basis instellingen en koppelingen inrichten. Hierbij kun je denken aan automatische regels aanmaken om de max CPC te sturen o.b.v. de prestaties t.o.v. de concurrentie. Negatieve zoekwoorden toevoegen om niet-relevante zoekopdrachten uit te sluiten. Een tool installeren om de kwaliteitsscores van alle zoekwoorden dagelijks te monitoren en nog veel meer.
Google Ads inrichten
Zodra de basis in Google Ads staat kan ik het Google Ads account inrichten. Ik maak altijd standaard een campagne aan gericht op de bedrijfsnaam met tekstadvertenties in het zoeknetwerk en een remarketing campagne met beeldadvertenties in het display netwerk gekoppeld aan de doelgroepen uit Google Analytics. In overleg met de relatie wordt er gedurende de opstart/overname fase één belangrijkste dienst of productgroep gekozen om mee te starten en hiervoor maak ik ook een campagne aan met advertentiegroepen en dynamische advertentiegroepen.
Ik verzorg het schrijven van de advertentieteksten, en per campagne in het zoeknetwerk zal ik unieke advertentie extensies aanmaken. Daarnaast zal ik ook algemene advertentie extensies aanmaken op account niveau, bijvoorbeeld een locatie extensie, call extensie, etc.
Google Ads optimaliseren
Zodra alles goed staat en het betaalprofiel is geverifieerd zal Google Ads geactiveerd worden. Vervolgens is het even geduld hebben want er moet voldoende data verzameld worden om op te kunnen sturen. Gedurende de eerste weken zal er geregeld aan de knoppen gedraaid worden om te voorkomen dat er geld verspild wordt. Daarna wordt Google Ads optimaliseren eigenlijk een periodiek terugkomend iets. Afhankelijk van de omvang van het account én natuurlijk de uitgaven, beheer ik het Google Ads account periodiek of op aanvraag. Dit is echt per Google Ads account verschillend en natuurlijk hebben de wensen van de ondernemer hier ook sterk invloed op.
Een Google Ads account optimaliseren kan op de verschillende niveaus in het account. Denk hierbij bijvoorbeeld aan campagne instellingen monitoren en optimaliseren. Advertentiegroep instellingen monitoren en optimaliseren. Advertenties optimaliseren oftewel de slechts presterende advertentie uit en een nieuwe variant aanmaken o.b.v. de best presterende. Zoekwoorden optimaliseren oftewel zoektermen analyseren, biedstrategieën en instellingen bijstellen en negatieve zoekwoorden toevoegen.
Benodigdheden
Om een bestaand Google Ads account over te nemen en optimaliseren of een nieuw Google Ads account aan te maken, in te richten en op te starten heb ik het volgende nodig:
Toegang tot het bestaande Google Ads account.
Hiervoor heb ik de 10-cijferige code nodig van het Google Ads account. Ik kan vervolgens vanuit mij Multi Client Center een uitnodiging sturen en zodra deze geaccepteerd is, kan ik in het Google Ads account aan de slag.
Toegang tot alle bestaande Google programma’s.
Het is belangrijk dat ik met het Google account bullroeland@gmail.com in de diverse Google programma’s voldoende rechten krijg. Eigenlijk alle rechten welke mogelijk zijn om te selecteren, behalve het managen van de gebruikers en de rechten.
Voorbeelden
Freelance Google Ads specialist
In het verleden heb ik veel grote, internationale ondernemingen mogen ondersteunen maar in de afgelopen jaren is mijn focus/voorkeur steeds meer uitgegaan naar het MKB en de ZZP-er.
De reden hiervoor is eigenlijk simpel. Omdat dit een doelgroep is die ik écht kan helpen en in mijn werkwijze mijzelf ook sterk onderscheid ten opzichte van (grote) marketingbureaus. Een persoonlijke aanpak, hoge mate van betrokkenheid én inleving in een bepaalde business en gewoon eerlijke vergoedingen vragen voor bovengemiddelde prestaties.
Google Ads – Webshop
Meer rendement uit Google Ads halen?

Het bovenstaande overzicht zijn de prestaties van een webshop welke ik inmiddels ruim een jaar heb begeleid. In het overzicht zie je de prestaties van de eerste 12 maanden van de samenwerking in vergelijking met de 12 maanden daarvoor. Met €505 minder kosten is er ruim €23.000 meer omzet gegenereerd.
Heb je zelf ook het gevoel dat er meer uit Google Ads gehaald kan worden, of zijn er vragen en/of opmerkingen? Dan mag je altijd contact met mij opnemen. Met alle plezier scan ik het Google Ads account waarna ik precies kan aangeven waar er direct mee gescoord kan worden en wat er de komende maanden verbeterd kan worden om de ROAS te verhogen, oftewel de Return On Ad Spend verhogen. ROAS = wat levert mij iedere €1 advertentiekosten op. In het bovenstaande voorbeeld is dat van €4,53 naar €9,12 gegaan.